הגלוטן

מאפים שונים הם חלק מהתפריט היומי שלכם? לחם מופיע כמעט בכל ארוחה כי אפשר בלעדיו?
מי הוא הגלוטן? היכן נמצא? כיצד אפשרי שמשפיע על הבריאות והמשקל?

גלוטן מהמילה גלו= דבק, הינו למעשה חלבון עם יכולת להפוך את הבצק לדביק,
הינו לעיתים מרכיב בתעשיית הדבקים.
גלוטן נמצא בחלק ממשפחת הדגנים: חיטה ומוצריה (בורגול, קוסקוס, דורום, סולת), סמולינה, כוסמין, שעורה, שיפון.
הדגנים בהם לא נמצא: כוסמת, דוחן, אמרנט, טף, קינואה, אורז, ושיבולת שועל, מכיוון שאת השיבולת שועל לעיתים מגדלים סמוך לחיטה לשעורה יש חשש לשאריות גלוטן ולכן חולי צליאק צריכים להימנע גם משיבולת שועל.
מה הוא צליאק?
חולי צליאק- אנשים שסובלים מחסר באינזים שמפרק את חלבון הגלוטן.
במקרים לא מאובחנים נוצרים בעיות בגדילה, נשירת שיער, החלשות של מערכת החיסון, חוסר בברזל ועוד.
מה קורה בימינו?
אנשים רבים סובלים מרגישות לגלוטן על אף שאינם חולי צליאק ,בארה”ב 29% מהאוכלוסיה סובלת מרגישות לגלוטן וההנחה היא ש81% מהאוכלוסיה שם יש נטייה לסבול מרגישות לגלוטן, הסימפטומים מהם האנשים שסובלים מרגישות לגלוטן יכולים לסבול באם לא מטפלים ומוציאים מהתפריט שלהם את הגלוטן , הם מגוונים ורבים החל בקושי לרדת במשקל או לחילופין ירידה לא מוסברת במשקל, כאבי ראש, עייפות, צרבות, גזים, נפיחות וכלה במחלות שונות כמו דלקות פרקים, אלרגיות, פסוריאזיס, אקזמה, אקנה, קרוהן, קוליטיס, פיברומיאלגיה וכו’…
בגלל יתרונות הגלוטן בתעשייה, החיטה במהלך השנים עוברת הנדסה גנטית ומכילה כיום הרבה יותר גלוטן מאשר החיטה שצרכו שנים קודם.
הרגישות לגלוטן עלתה בשנים האחרונות בגלל צריכה עודפת של גלוטן בתפריט. אם בגלוי כמו מאפים, לחמים, פסטות, חטיפים ואם במסווה כמו רטבים, ארוחות מוכנות ומוצרים שונים מהתעשייה ובמסעדות שם יש גם שימושים בגלוטן ולא רק במאפים.
יש לבדוק בתווית המזון של המוצר ולראות האם כתוב מכיל גלוטן.
אני ממליצה לאנשים בוחרים להוריד גלוטן מהתפריט שלהם לתקופה מסויימת, להתייעץ עם תזונאי/ נטורופת, כיוון שמגיעים אליי מטופלים שהבינו שהגלוטן פוגע להם בבריאות ואחראי גם על עודף המשקל המצטבר ועל דעת עצמם הורידו גלוטן מהתפריט וקנו מוצרים רבים שקיימים היום בשוק, שמצד אחד אינם מכילים גלוטן אבל מצד שני גם דלים או חסרים במרכיבים טובים רבים אחרים ומה שמחליף בהם את הדבק (במקום הגלוטן) הם שימוש יתר בביצים למשל.
לסיכום: חשוב להיות ערניים לנושא הגלוטן בתפריט לא להפריז בצריכתו על מנת לא ליצור רגישות בגוף אליו, אנשים רבים שרגישים אליו , יש להוריד אותו מהתפריט תוך כדי התייעצות עם תזונאי מתאים בכדי לא ליצור חסרים תזונתיים ולצרוך מנגד מוצרי מזון מזיקים אחרים שממלאים את מקום הגלוטן שהוצא.

לשיתוף: