המתיקות שבחיינו – המשך

קוראים יקרים, בהמשך לטור משבוע שעבר בו ניסיתי להביא לכם במעט את הסוכר ונזקיו.
סוכר כחומר “שיצא מהקשרו”, חומר שזיקקו אותו מצמח ומופיע במסווה ובגלוי כמעט בכל מוצר תעשייתי. להבדיל מאכילת סוכר (גלוקוז/ פרוקטוז) שמגיע כחלק מהשלם באכילת פרי.
מינון מוגבר של פירות יכול גם כן להביא לעלייה של טריגליצרידים וסוכר בדם אך הפרי מביא איתו גם סיבים תזונתיים ופיטוכימיקלים רבים שמהווים אנטי אוקסידנטים (נוגדי חימצון) חשובים בגוף.
מכיוון שהבינו כי אכן הסוכר מזיק ומעניק קלוריות ריקות לגוף, עלו וצצו להם סוכרים שונים ותחליפים שממליצים לכם לשימוש במקום הסוכר – האומנם?
אנסה היום בקצרה לפרט על הסוכרים הנוספים והתחליפים:
סירופ פרוקטוזה- לרוב מופק מעמילן תירס, פרוקטוז מעובד שכזה מסוכן אפילו יותר מסוכר לבן כי הוא עלול לעודד רעילות בכבד ומגוון מחלות כרוניות. במינונים גבוהים הפרוקטוז עלול להוביל לתגובה דלקתית בכבד. כמו כן לעלות טריגליצרידים ובסופו של דבר גם את הסוכר.
שימו לב במוצרים שאתם קונים ומופיע סירופ פרוקטוז / סירופ גלוקוז – מזיק ולא מומלץ!
סירופ מייפל- הוא סירופ ממתיק המיוצר באופן מסורתי מעץ האֶדֶר (מייפל). הבדל משמעותי בין סירופ מייפל טהור או סירופ בטעם מייפל. סירופ מייפל טהור אומנם מקור סוכרי שמעלה את הסוכר בדם, אך כטבעי מגיע בנוסף גם עם ויטמינים ומינרלים לכן הינו מקור סוכרי בעל קלוריות עדיף מסוכר מזוקק.
מולסה- תוצר של קנה סוכר או סלק סוכר. תרכיז נוזלי סמיך וכהה המזכיר דבש. המולסה שומרת על היסודות הטבעיים של קנה הסוכר. המולסה מכילה- 45-55% סוכרוז, חלבונים, ויטמינים ומינרלים,הנעדרים לגמרי מהסוכר הלבן. המולסה עשירה מאוד בברזל.
סילאן- או דבש תמרים הוא סירופ מתמרים, הסילאן אינו ריבה אלא מיץ תמרים מרוכז, שמופק על ידי בישול התמרים וסחיטתם. מרקמו נוזלי, סילאן טבעי מתמרים בלבד ניתן להשיג בחנויות טבע, גם הסילאן בעל ערך קלורי, אחוז גבוה של סוכרים אך עם יתרונות של מינרלים ותרכובות חיוניות שמגיעות ביחד עם הסוכר בסילאן הטבעי
דבש- מוצר כוורת של הדבורה, עשוי ברובו מחד סוכר (פרוקטוז וגלוקוז), יש בו מינרלים וכן מרכיבים חיסוניים- אנטי ויראליים ואנטי חיידקיים וכל זה רק בדבש לא מחומם, כשקונים דבש חשוב לראות שכתוב דבש לא מחומם. דבש מחומם לא מצוין על גבי האריזה ואז הוא כמו סוכר מזוקק ללא תועלות בריאותיות.
סירופ אגבה- זוכה ליחסי ציבור מתוקשרים. הממתיק מופק מצמח האגבה, צמח בעל עלים קוצניים, בשרניים וגדולים, שמוצאו ממקסיקו ומאמריקה התיכונה. אבל אם חשבתם שהסירופ הטבעי הזה יאפשר לכם להמתיק את השתייה והמזון שלכם בלי הגבלה, טעיתם. הוא מכיל 90% פרוקטוז, בעל ערך קלורי גבוה ובכמויות גבוהות עושה את אותם נזקים בריאותיים כמו סירופ התירס עתיר הפרוקטוז.
בשורה התחתונה האגבה המקורית, כמו הדבש, המולסה והסילאן, עדיפים על פני הסוכר הלבן וסירופ התירס, אבל גם אותם יש לצרוך במתינות כיוון שהם מקור סוכרי.
לתת- גרעיני דגן (בעיקר שעורה) מונבטים ומותססים ע”י שמרים,משמשים בסיס לבירה,ממתיק בתרופות,לחמים וממתקים.
שוב קצרה היריעה מלהמשיך ולפרט את “נפלאות” התעשייה בניסיון למצוא תחליפים לסוכר.
אומר בקצרה ובנחישות שכל הממתיקים המלאכותיים ללא קלוריות שנמצאים גם במוצרי דאייט, כגון אספרטיים, סוכרלוז ועוד, הינם רעל לגוף!!! למרות שאינם מכילים קלוריות הם בסופו של דבר גורמים להשמנה גם אם לא מיידית ובנוסף לבעיות בריאות כגון: כאבי רגליים, בעיות במערכת העיכול, מכאובים שונים בגוף כמו גם כ.ראש.
ממתיקים מלאכותיים בעלי ערך קלורי כמו: מניטול, מלטיטול ועוד, נמצאים בכל המוצרים שאתם חושבים שבריאים יותר כיוון שכתוב “ללא סוכר”, מקווה שבקרוב יהיה אסור לכתוב “ללא סוכר” במוצרים שמכילים ממתיקים אלו, כיוון שגם הם אומנם מכילים פחות קלוריות ומבנה סוכר שונה, אבל בעקיפין מעלים את הסוכר בדם, גורמים לנזק וגם לעיתים אנשים נוהגים לאכול מהם יותר בגלל שכתוב “ללא סוכר”
המומלץ ביותר הינו הסטיביה- כל טיפה של מיצוי שמופק מהעלים מתוקה פי 300 מסוכר. הסטיביה הטהורה אינה מעלה את הסוכר כלל בדם ואיתו גם לא את האינסולין!
חשוב מאוד לשים לב על המוצרים החדשים שמכילים סטיביה ככותרת אך בנוסף מכילים גם ממתיקים מלאכותיים נוספים שמזיקים.

לשיתוף: