ויטמין D – הבריאות בשילוב השמש

קוראים יקרים, השבוע אתייחס לוויטמין חשוב, שבשנים האחרונות עלתה חשיבותו בשל חוסר בו, שהתגלה באוכלוסייה וכן יתרונות נוספים שהתגלו על פעילותו.
ויטמין D נעים מאוד!
ויטמין D- ויטמין מסיס בשומן. מווסת את רמות הסידן והזרחן בדם. למעשה מוכרים כעשרה סוגים שונים של ויטמין D, החשובים בהם הם D2 המופק ממקור צימחי ו-D3 המופק מבעלי חיים. ויטמין D3 הוא זה שמיוצר בעור האדם לאחר חשיפה לשמש. בעור הגוף יש נגזרת מסוימת של כולסטרול, לא “הכולסטרול הטוב” ולא “הכולסטרול הרע”, אלא סוג שלישי. בתהליך מורכב, הופכת אנרגיית השמש את מולקולת הכולסטרול לוויטמין D . הואיל וסטטינים = תרופות להורדת כולסטרול, פוגעות בכל הסוגים של הכולסטרול, הרי שמי שנוטל תרופות כאלו נמצא בסיכון מוגבר למחסור בוויטמין. ויטמין D מתפקד הן כוויטמין והן כהורמון. יכולתו של ויטמין זה למנוע התפתחות גידולים סרטניים התגלתה כבר ב-1990, נמצא שהוויטמין מעכב את הגדילה והחלוקה של תאי סרטן וגורם למותם. עדויות אפידמיולוגיות ומחקריות מצטברות , מצביעות על כך שהוויטמין משמש גורם מווסת רב עוצמה במערכת החיסון. נמצאו קולטנים שלו בתאי דם לבנים רבים. נמצא כי יכול למנוע או לדכא מחלות אוטואימוניות.
ככל שהעור בהיר כך ויטמין D משופעל יותר מהר והחשיפה לשמש לשם שיפעולו צריכה להיות קצרה יותר, לכן כנראה במדינות סקנדינביה למשל שאור השמש שם מועט, התושבים הם בעלי עור בהיר מאוד, כך שהמעט שמש שקיימת בסקנדינביה תספיק לספק ולשפעל את הויטמין D. בעלי עור כהה זקוקים לזמן חשיפה ארוך יותר לשמש לשם אספקת ויטמין D.
קרני השמש שהופכות את ההרכבים שקיימים לויטמין ה-D הן ה-UVB, כידוע הקרינה המסוכנת יותר,לכן גם קרם הגנה למשל מונע או מעכב שיפעול ויטמין D, ולכן החשיפה המומלצתלשם קבלת ויטמין D מהשמש היא דווקא בין 10:00 ל-15:00, סוג של תהליך פוטוסינתזה באדם.
זמן החשיפה המומלץ משתנה בהתאם ל: צבע העור, הגיל (אצל אנשים מבוגרים התהליך איטי יותר), משקל הגוף (ויטמין D מצטבר בתאי שומן, לכן בעודף משקל הוא יישאר פחות בדם ויכנס יותר לתאי השומן), באוכלוסיות בהן הלבוש צנוע ישנה גם כן שכיחות לחסר.
הזרועות והפנים לפחות צריכים להיות חשופים בכדי לקבל את הויטמין D מהשמש בשעות המצויינות, לבהירי עור מספיקות גם 12 דקות פעם ביומיים.
בעקבות תוספים של ויטמין D שמיוצרים במינונים שונים, אפשרי גם לקבל עודף בויטמין D שמסוכן באותה מידה. להבדיל מתוספי תזונה, אור השמש אינו יכול לגרום לעודף בויטמין D.
קרינת השמש אכן פנים רבות לה, יש לה צדדים מסוכנים מאוד כמו סרטן העור (שלא נדע) וכן יצירת פגמים אסטתיים כמו פגמנטציה, קמטים ועוד, אך עם זאת יתרונות כפי שציינו,
וגם פה כנראה שמינון זה שם המשחק (הבריאות). מעבר לויטמין D אור השמש מעלה מצב רוח, נוגד דיכאון ועוד.
מקורות במזון: שמן דגים המופק מכבד דגים, דגים בעלי בשר שמן כמו סלומון, הרינג וסרדינים, חלמון ביצה חמאה וכבד בקר. קיים גם חלב מועשר בויטמין D. ירקות ופירות מהווים מקור דל לויטמין.
כפי שהזכרתי בעבר, אורח חיים בריא, הינו משולש שווה צלעות ת.ת.ת= תזונה, תודעה, תנועה. השבוע תושבי כנרת וסביבתה, אני בוחרת להביא לכם פיתרון לוויטמין D ביחד עם תנועה והשילוב של שניהם בוודאי ישפיע לחיוב על התודעה.
ממליצה לכם בחום להגיע, לחוות וללמוד חתירה על סאפ בכנרת, חוף הלידו, סאפ- הוא גלשן לחתירה בעמידה. בעשור האחרון הסאפ, שנראה לראשונה לפני שנים בהוואי, תופס פופולאריות רבה בעולם ובשנים האחרונות נכנס גם לישראל, בעיקר בחופי הים התיכון. מכיוון שהכנרת מהווה תנאים אופטימאליים ללימוד חתירה על הסאפ הוא הגיע במלוא הדרו לכנרת. פגשתי את הסאפ בחוף “לידו”, ספורט שמעצב ומחזק שרירים רבים מקבוצות שונות בגוף: ידיים, כתפיים, בטן, רגליים שרירי היציבה…

לשיתוף: