מתי טוב ״הלבד״ מה״ביחד״

צירוף מזונות (הביחד) לא נכון, לעיתים יוצר בעיות עיכול, עליה במשקל ובעיות בריאות נוספות.
לכן חשוב להבין שלפעמים “הלבד”- ללא הצירוף עם מזון אחר, או בצירוף נכון, פותר בעיות בריאותיות, תחושות לא נעימות ועוזר לרדת במשקל.
וכן, אני מתכוונת גם על מקרים של מזון בריא ומלא. לכן רבים מתייאשים בטענה שאכלו בריא ולא הרגישו טוב/ לא רזו. כפי שהזכרתי בעבר אזכיר שוב, דרכים רבות להסתכל על המזון שנכון לנו. כמו גם על הרגלי האכילה והצירוף של המזונות בינם לבין עצמם בצלחת שלנו.
תורת צירופי המזון הינה מורכבת ואף לא חד משמעית, אנסה להסביר לכם את העומד מאחורי צירופי המזון, הנושא מורכב יותר וכן לא נכון לכולם.
קיימים בגוף אנזימי עיכול שתפקידם לעכל/ לפרק את המזון.
זמני עיכול של חלבונים, שומנים ופחמימות שונה, לדוגמא זמני עיכול (זמן שהיה בקיבה) של פירות: 30 -60 דקות, מים ומיצים: 30 דקות, סוכרים: 30 דקות, עמילן: 2-3 שעות, שומנים:2-3 שעות, חלבונים: כ-4 שעות.
סוגים שונים של מזון דורשים סוגים שונים של אינזימים ושל מיצי עיכול. לכן כאשר אוכלים ביחד סוגי מזון שדורשים יצירת מיצי עיכול ואנזימים מנוגדים אחד לשני, חומציות מנוגדת של מיצי עיכול/ אינזימים מנטרלים זה את זה ומשתשבש תהליך העיכול. תהליך העיכול נהיה יותר איטי, מזון נשאר זמן רב יותר בקיבה ונרקב, תהליך שפוגע בספיגת חומרים מועילים למחזור הדם ומעלה את הרעלים וחומרי הפסולת. תהליך זה למעשה גורם לעומס על מערכות הניקוי של הגוף. חומרים לא מעוכלים כיאות נכנסים לתאי האברים השונים ופוגעים בתפקודם, כלומר עלולים לגרום למחלות שונות. לרוב נקשרים רעלים בראש ובראשונה לתאי השומן או לחללי המפרקים. נתונים אלו מביאים איתם מחלות כרוניות ודלקתיות שאנשים סובלים מהם ולהרגלי התזונה ובחירת המזונות כאמור תפקיד ראשי.
על-פי תורת צירופי המזון מומלץ:
לא מומלץ לאכול פירות/ סוכרים מיד אחרי הארוחה שמכילה חלבון/ שומן אלא בהפרש של כשלוש שעות. לא מומלץ לצרף פירות עם כל מזון אחר, חוץ משקדים ואגוזים למינהם וחלק מירקות חיים: חסה, מלפפון, כל העלים הירוקים, אבוקדו, גזר.
לא מומלץ לצרף בצלחת בין חלבון ועמילן (למשל בשר/עוף/ דג עם מזון עמילני כמו תפ”א, פסטה, לחם, אורז(. לא מומלץ לצרף חלבון מן החי עם חלבון מן הצומח (למשל בשר עם סויה)
לא מומלץ לצרף חלבון מן החי עם חלבון מן החי מסוג אחר (למשל בשר עם ביצה או דג)
על מנת להרכיב את הצירופים הנכונים יש לדעת לגבי כל מוצר, האם הוא חלבוני או עמילני.
טחינה רצוי לאכול עם ירקות, צירוף פחות מומלץ אך אפשרי – עם עמילנים.
קטניות (עדשים, חומוס, שעועית יבשה, אפונה יבשה, פול, פולי סויה) כוללות חלבונים ועמלנים כאחד, לכן לא מומלץ לערבבן עם סוגי מזון אחרים, אך הנבטתן (נבטוטים) הופכים את הקטניות בצירופי המזון – כירק ולכן מומלצים לצירוף עם כל מזון.
ירקות (טריים/ אפויים / מבושלים) כאמור יכולים ללכת עם כל דבר לבד וביחד!
למרות שבהבנה ראשונה נראה שלא נותר עם מה לשלב מזונות בצלחת ושההרגלים של רבים מאיתנו קלוקלים, אבל לאחר הבנה נוספת מגלים שיש אפשרויות רבות ומגוונות.
במקרים רבים גם התייחסות חלקית לנושא צירופי המזון מקלה על תופעות ועוזרת.

לשיתוף: