גזים, ולא כאלה רצויים…

קוראים יקרים, בחרתי לכתוב לכם השבוע בשיא החום והחופש, על נושא “קליל” ש”מכביד” מאוד ורלוונטי לרבים.
ישנם גורמים שונים ליצירת גזים רבים במערכת העיכול, זו תופעה שרבים סובלים ממנה ולא חושבים לטפל בה כראוי, אלא מוצאים פיתרונות כמו אכילת פחמימות ריקות, דגנים מעובדים, ג’אק פוד, הימנעות מקטניות, ירקות מסויימים,
אנשים שסובלים מגזים מגלים שכביכול סוכר והמזון המעובד, כאילו פותר להם את הקושי.
לימים הפיתרון “שמביא להם שקט במערכת העיכול”, מתגלה כמוליד בעיות חמורות יותר ומגוונות ולא תמיד מקשרים שמקור הבעיות הן למעשה התזונה הקלוקלת שגיבשו בתפריטם בגלל בעיית הגזים.
גזים, כמו פריחה, כמו ליחה, כמו כאב ראש ועוד, אלו סימפטומים לבעיה, השם של ההפרעה אך לא הגורם. זו הדרך של הגוף למעשה “לדפוק בדלת” ולומר תתיחסו אליי יש פה בעיה.
בגלל שלצערינו אנו יכולים לראות רק החוצה ולא פנימה, כאב, גירוד ועוד, זו דרך של הגוף לומר שההתנהלות בגוף לא כשירה.
נכון שיש מזונות שבגלל הרכבם, יש להם יותר נטייה ויכולת ליצור גזים, אך באותם מזונות יש עוד מרכיבים מזינים והכרחיים לקיומינו לכן אין לוותר עליהם אלא לפתור את הבעיה ולחזק את הגוף/ מערכת העיכול.
בין הגורמים לגזים:
הרגלי אכילה לא טובים כמו אכילה מהירה, שתיה בזמן הארוחה, אכילה מאוחרת בלילה.
חסרים שונים במערכת העיכול כמו חסר בפרוביוטיקה (חיידקים טובים), חומצה בוטרית, אבץ, חומציות נמוכה בקיבה- מצב שנגרם לרוב מכדורים סותרי חומצה, חסר באנזימי עיכול, קנדידה מפושטת במערכת עיכול, הפרעות בכיס מרה- כבד.
אלרגיות/ אי סבילות למזון.
סטרס, חמצת קלה במערכות הגוף וצריכת מזונות חומציים מרובים.
בעיית הגזים המרובים במערכת העיכול מביאים אנשים שלא מטפלים במקור הבעיה למעגלי קסם של חסרים תזונתיים, השתקה של בעיה אחת, אך יצירת בעיות חדשות ומחלות שונות בינהן השמנה, כיוון שלא טיפלו במקור ההפרעה שהייתה בסה”כ גזים.
כמה עצות להקלה בכדי לא להימנע ממזונות טובים ומזינים,
חשוב לומר שעצות אלו לא מחליפות טיפול תזונתי, מציאת גורם הבעיה וחיזוק מערכת העיכול:
הזנת הגוף בפרוביוטיקה ( כתוסף, יוגורט ביו ללא סוכר, כרוב כבוש בייתי או כל ירק אחר כבוש ללא חומץ),
הנבטה של קטניות מקלה ומפחיתה יצירת גזים (יצירת נבטוטים)
סינון המים לאחר רתיחה בבישול הקטנייה.
במקום להימנע מכל המזונות שחשודים כיוצרים לכם גזים-
מצאו את המזון שהכי גורם לכם קושי (זה יכול להיות גם קינואה, חלב… ולאו דווקא קטניות או כרוב, בצל ועוד).
ניתן בהתחלה לשלב יותר ירקות מבושלים ופחות טריים-
במקביל לשנות את הרגלי האכילה:
אכילה איטית, מסיימים לאכול עד השעה 20:00, לא לשתות במהלך הארוחה,
להפריד בארוחות בין מזון מן החי לדגנים וקטניות למשל דג עם ירקות ולא עם תפו”א.
חומוס / עדשים/ פול עם ירקות ולא עם עוף.
לא לאכול פירות ומתוק אחרי ארוחה לחכות כשעתיים.
לכבוש כרוב – לאכול כרוב כבוש בייתי.

לשיתוף: