אומגה 3

לעיתים אני שומעת ממשתתפים בהרצאות או מטופלים שלקיחת תוסף אומגה 3 משרה עליהם ביטחון שהם דואגים לבריאותם. מאין סיסמא שכזו. ובכן חברים, מי היא אומגה 3 איך למה וכמה?אומגה 3- חומצת שומן רב בלתי רוויה חיונית, זאת אומרת הגוף אינו יודע לייצר אותה, כשמזכירים את המילה רוויה/ בלתי רוויה בנושא חומצות השומן, הכוונה מבחינה כימית לקשרי המימן שבמבנה חומצת השומן. שמה של האומגה 3 הוא גם חומצה אלפא לינולית (ALA). מסייעת למניעת מחלות לב, הורדת לחץ דם, במניעת הסתיידות העורקים, בעקיפין גם להורדת ערכי סוכר ולאיזון כולסטרול. במח יש ריכוז של אומגה 3 ולכן חומצת שומן חיונית גם לתהליכי למידה וזיכרון, חשובה למניעת בעיות עור, זיהומים, למעשה נזקקת לבניית כל תא ותא בגוף ולמערכת החיסון.נשמע מעולה ולפי ההסבר הראשוני אפשרי שכולם ייקחו אומגה 3 כתוסף אם יש? בכדי להבין למה תוסף הוא לא הפיתרון ואם תוסף אז מה האופציות? נספר מעט על חברה נוספת בסיפור והיא אומגה 6- חומצה לינולאית, רב בלתי רוויה, בתזונה המודרנית מהצומח, מהחי ובתעשייה ניתן לקבל אותה בקלות מהמזון, חומצת שומן זו יכולה לתפקד כמעלה דלקתיות ומזיקה,או גם כבעלת השפעתה החיובית כאנטי דלקתית והשפעות חשובות נוספות, ההבדל בהשפעתה ההרסנית או המועילה טמון בעיקר אבל לא רק ביחס בינה לבין האומגה 3.היחס הרצוי בין אומגה 3 ל-6 הוא 1:2 או 1:4 לטובת אומגה 6. בתזונה המערבית היחס מתקרב יותר ל-1:25 ומפה השפעתה השלילית של אומגה 6 שיכולה להיות השפעה חיובית אם היחס נכון.לכן הנטייה לקחת תוסף של אומגה 3 ולהישאר בתזונה קלוקלת, מתועשת ומהחי ברובה,לא פותר בעיה ואף לא מונע אותה.אומגה שלוש יש במספר מקורות מהצומח כמו: אגוזי מלך, זרעוני צ’יה, פשתן, אצות מהחי: דגי מים עמוקים למינהם כמו טונה, סלומון, מקרל, הרינג. אך חשוב לציין שכיוון שהיום מגדלים גם דגי מים עמוקים בבריכות גם תכולת האומגה 3 בהם יורדת. נקודה חשובה נוספת היא שטונה בקופסת שימורים זו לא דרך לקבל אומגה 3 במצב לא מחומצן ומועיל.במקרה ולאחר התייעצות מסתבר שעליי לקחת תוסף של אומגה 3, האם לקחת אומגה 3 כתוסף משמן דגים או מהצומח? אומגה 3 כתוסף קיים, מהדגים וכן אומגה 3 מהצומח, לשניהם יתרונות וחסרונות,היתרון הגדול של אומגה 3 מהדגים כתוסף הוא שהאומגה 3 מגיע לגוף כבר מוכן בצורה שבה הוא זקוק לשימוש דהיינו הדג כבר המיר את חומצת השומן ALA ל- EPA ול-DHA .כך שהגוף לא צריך לעבוד בעניין ומקבל אותם “מוכנים לשימוש”. היתרון הופך לחיסרון באומגה 3 כתוסף מהצומח כיוון שחומצת השומן מגיעה במצב המקורי שלה כ-ALA ובגוף צריכה להתבצע ההמרה, קיימת טענה שבימינו הגוף מתעצל ולא עושה זאת או עושה חלקית ולכן רובה מתבזבזת. גם פה עולה שאלה,באם הגוף אינו מתעצל וניתן לו אומגה 3 מדגים האם עלול לפתח עצלות ומגבלה בהמרה זו.החיסרון הגדול בלקיחת תוסף משמן דגים הוא הסיכוי והסיכון להמצאות מתכות שרעילות לגוף. ופה היתרון הגדול של אומגה 3 כתוסף מהצומח והוא שאין חשש למתכות רעילות כלל וכלל.חומצות שומן רב בלתי רוויות משתתפות ביצירת חומרים רבים וחשובים מאוד, ואנחנו צריכים לדאוג להזין את גופינו גם בחומצות שומן אלו אך טרם יתחמצנו והפכו לרדיקל חופשי שלבסוף יזיק לגופינו. בישול/ טיגון/ אפיה/ קליה/ חשיפה גדולה לאור ולחום גורמים להתחמצנות חומצות השומן החיוניות. לסיכום גם בנושא חשוב כמו אומגה 3 שניתן בקלות רבה מידי לקנות תוסף ולהרגיש שדואגים כך לבריאות מהלך זה מונע את ההכרח באורח חיים בריא שבחלקו כמובן תזונה נכונה. בכל מקרה של לקיחת תוספים ממליצה להתייעץ עם גורמי מקצוע. עוד רבות יש לומר,
מזמינה אתכם להצטרף לקבוצות לאורח חיים בריא.לפרטים ניתן לפנות במייל:  anat.inbar.d@gmail.com למאמרים, תמונות ומידע נוסף מומלץ להיכנס לדף הפייסבוק:ענת ענבר דור- תודעה מזינה

לשיתוף: