משמין? לא משמין?

מוכרת לכם שאלה / מחשבה זו?
אני בחופשה בנוף מהמם, ארוחות שופעות, פעילויות מאתגרות….ושומעת את המחשבה המטרידה הזו סביבי, מכירה את המחשבה הזו ביומיום ממשתתפים חדשים שמגיעים לקבוצות, מכירה מחשבה זו מעברי האישי הרחוק.
מחשבה מטרידה ומיותרת.
מעבר לכך שאין מזון משמין או לא משמין, יש כמויות שיכולות לגרום להשמנה, יש שילובי מזון שיכולים לשבש עיכול נכון וכך לגרום עם אותו מזון להצטברות רעלים ולהשמנה, יש זמני אכילה שיכולים לגרום עם אותו מזון להשמנה, יש סדר ארוחות שמשפיע והכי חשוב הרכב מזון שאינו נכון לתפקוד הגוף.
לא אני לא מדברת על מספר קלוריות שיש במזון או אחוז שומן, פחמימות, חלבונים….
אבל היום אני רוצה דווקא להתייחס לנושא חשוב, סביר שאחדש לחלקכם.
נכון הוא לא מדעי/ מחקרי, לדעתי לא יעשו מחקר בנושא, אלא מתוך ידע אישי מקיף, ניסיון אישי וניסיון קליני.
אז למה בחופשה עלולים לעלות המשקל כשאוכלים קצת יותר או קצת אחרת?
וכיצד ניתן למנוע עליה, למרות שנאכל יותר או אחרת?
ככל שביומיום שלנו אנחנו עסוקים בדיאטות כאלו ואחרות,
ככל שביומיום שלנו אנחנו עסוקים בספירת קלוריות, נקודות, אחוזים…,
ככל שביומיום שלנו אנחנו צורכים מאכלים שיש בהם תחליפי סוכר, ריבוי מזונות מעובדים כגון חטיפים ושאר מאכלים קנויים, שימוש בממתיקים מלאכותיים שונים, שתייה ממותקת/ דאייטים, מיעוט בשתיית מים, ריבוי בשתיית קפה, נוהגים לאכול באכילה של “נשנשת” ולא סדר ארוחות, מדלגים על ארוחות כדי “לחסוך”,
סופרים קלוריות- מצמצמים קלוריות כדי לרדת במשקל…
בהתנהלות קלוקלת זו, מה קורה לאורך זמן?
1.מצטברים רעלים כתוצאה ממרכיבים שאינם מוכרים לגוף ומעיכול לקוי שנוצר בגלל כמה גורמים, הגוף שלנו שמאוד אוהב אותנו, שומר על הרעלים בין היתר בתאי השומן כדי שלא יזיקו למערכות חשובות בתפקוד הגוף.
2. כשהגוף מורגל למעט קלוריות ללא התמקדות באיכות/ הרכב הקלוריות*,
הגוף שלנו שעדיין מאוד אוהב אותנו, לומד להתרגל ולהתמודד עם כל קפריזה חדשה שאנחנו מעוללים לו בניסיון שוב לרדת במשקל (כשיורדים נכון במשקל אין צורך לרדת שוב כיוון שאין את משחק היו–יו).
עם הזמן חילוף החומרים יורד (המטבוליזם), לכן “מכורי דיאטות” עם הזמן סובלים ממחלה שנקראת היפותאירואיד/ תת פעילות בלוטת התריס או שסובלים מקושי גדול יותר בירידה במשקל ולצערי לעיתים מצמצמים עוד יותר את מספר הקלוריות, מה שמחמיר את הבעיה עם השנים… עד לייאוש ש”לא מצליחים לרדת במשקל”
מה לדעתכם הגוף היקר שלנו אמור לעשות אם מגיעות אליו יותר קלוריות?
ברור, לצבור אותם גם כשומן בתאי השומן שיודעים להתרבות, להתמלא או להתרוקן, אך אינם יודעים להעלם.
אם כך מה קורה במצב של התנהלות כזו כפי שתארתי, כשיוצאים לחופשה ויש יותר מבחר, אוכלים קצת יותר, אוכלים קצת אחרת…?
לגוף יש יכולת סיבולת מאוד קטנה לכל שינוי, מספר קלוריות עולות, רעלים נוספים מתווספים, עלייה בכמות מאכלים שרוויים יותר בסוכרים/ שומנים/ קמחים/ שאר חומרים שפחות רצויים.
ואז….. השמנה מכל שינוי קטן.
*הרכב קלוריות למה הכוונה?
מדובר בלמידה והבנה אבל אם נקצר על קצה המזלג,
ראשית אין צורך לספור קלוריות בהתנהלות נכונה ורצויה שאותה לומדים ב”תודעה מזינה”,
שנית הצורך הוא דווקא להרגיל את הגוף ליותר קלוריות מבלי לעלות במשקל, לעלות חילוף חומרים (מטבוליזם) להבדיל מהתנהלות של דיאטות בהן אנחנו מורידים את חילוף החומרים.
שלישית, לגוף יש צורך במרכיבים חיוניים שאינו יודע לייצר בעצמו ולהם הוא זקוק ליצירת כל פעילות רצויה לשם קיום החיים בגוף, ליצירת אינזימים, תאים ועוד הרבה מאוד, מולקולות, חומרים חשובים והכרחיים. דוגמאות למרכיבים חיוניים שלהם אני קוראת “הוראות היצרן” (הכוונה לנוכחותם במזון שלנו ולא כתוספי תזונה) – ויטמינים, מינרלים, פיטוכימיקלים שונים שיעילים גם לניקוי הגוף ועוד.
באם הרכב הקלוריות שלנו מורכב ביומיום ממקסימום מרכיבים חיוניים ובמינימום רעלים (ציינתי דוגמאות לרעלים בתחילה),
לא נגרמת ירידה בחילוף החומרים בעקבות התנהלות שגויה (למעט מחלות וירידה תלויית גיל), נהפוכו.
ואז מה קורה בחופשה/ בארועים?
סיבולת הגוף לרעלים ושאר “קלוריות” מיותרות עולה, אוכלים יותר ולא משמינים, חוזרים להתנהלות מזינה, חופשיה ורצויה, הגוף יודע לאזן את עצמו ללא מאמץ. נהנים מאותה חיוניות רצויה, ללא השמנה ושאר סימפטומים כרוניים שבהחלט ניתן למנוע אותם.
לדעתי ניתן לומר שאין מנוס מלהבין את שאנו “מכניסים” לגוף שלנו ( מפעל החיים שלנו), ככל שאנחנו דוחים הצורך גדל והפשוט מסתבך לשווא.
לחיי החיוניות והחיוך:)

לשיתוף: