“על האש” ועל הבריאות ביום העצמאות

יום העצמאות של ישראל מתחבר לרבים עם ארוחת “על האש”
לאחר שאתייחס לנושא הבשר, כצמחונית ותיקה, אתן בכתבה זו נקודות חשובות גם ל”על האש” ללא בשר.
כיצד ניתן ליהנות מ”על האש” ולא להזיק או לפחות למזער נזקים לבריאותינו?
נתחיל בשלילי ונעבור לחיובי. הבשר/ דג/ עוף בימינו, גם אם אינו מעובד, כבר בגידול שלו מקבל הורמונים ותרכובות כימיות שמזיקות לפעילות תקינה וטבעית של גופינו, אותם אנחנו מקבלים בצריכתו. הורמונים סינטטיים שמתקבלים אינם משתלבים באופן טבעי ורצוי במערך המשוב ההורמונלי הטבעי בגופינו. כך למשל יוצא שגברים מקבלים לגופם הורמון נשי בשם אסטרוגן, מה שעלול להוות טריגר לסרטן השד אצל גברים. שיבוש במערך ההורמונלי אצל ילדים ועוד.
אותם דגים/ עוף/ בשר שמגיעים בצורה מעובדת כמו קציצות קנויות למינהן, המבורגרים, נקנקיות ועוד… יש בהם תוספות של חומרים משמרים כמו למשל של נטראטים ונטריטים (בעיקר סודיום ניטראט – נתרן חנקתי), חומרים בעלי השפעה מסרטנת. אומנם נטראטים ונטריטים יש גם בירקות, אך התוספות למוצרי הבשר המעובדים מזיקה ואינה רצויה. מוצרי בשר מכילים גם תוספות של מלחים ותרכובות נוספות שמשמפיעות על עליית הלחץ דם, ביחד עם השומנים הרוויים שיש בבשר (בדג פחות) גם מוסיפים לפלאק הטרשתי (הסתיידות העורקים), עלייה ברמות הכולסטרול וחימצונו, עליית המדד הדלקתי בגוף ועוד.
תרכובות מזיקות לבריאות נוספות מתקבלות מעצם עשיית הבשר “על האש” חומרים שנוצרים בשילוב עם השומנים בבשר, חומר הבערה, פחמים וטמפרטורה גבוהה.
בהסתכלות חיובית כיצד נתיידד עם הקיים בימינו?
אני מאמינה שיש “בריא לנפש” או התיידדות עם המציאות בימינו. ממליצה לכל אוהבי הבשר ליהנות מהבשר, אך להקפיד שהבשר יהיה טרי ואינו מעובד, להימנע מאכילת חלקים פנימיים (כמו כבד), אם אפשר להעדיף דגים.
על מה נשים דגש בארוחה?
הדגש יהיה מה ליד הבשר, פה יכולה להיות התועלת הבריאה והממזערת נזקי הבשר.
חשוב לצרף מגוון גדול ככל שניתן של ירקות. שהסלטים יהיו טריים וביתיים וללא תוספות של רטבים מוכנים/ סוכר/ סילאן/ דבש/ אגבה, כדי למנוע צריכת סוכר מוסווה. לשלב ממרחים שמורכבים מעלים ירוקים (רמת כלורופיל גבוהה).
תיבול בשמן זית איכותי, לימון טרי, שום טרי, מלח ים אטלנטי/ מלח עשבי תיבול.
בירקות ישנן תרכובות אנטי סרטניות, אנטי דלקתיות ואנטי אוקסידנטיות- תרכובות חשובות מאוד לתפקוד הגוף ומניעת נזקים בריאותיים.
לצרף ממרח חומוס בייתי, לחומוס יתרונות למניעת מחלות לב ואיזון סוכר.
לבחור להרוויח ולוותר בארוחה על הפיתה, צ’יפס ושאר דגנים (אורז, בורגול, קינואה…). כיוון שהצירוף עם הבשר מכביד בעיכול ומוסיף למעשה עוד סוכרים/ פחמימות/ שומנים מחומצנים לא רצויים.
טיפ חשוב לצמחונים
ישנה נטייה מזיקה לבריאות, לצמחוניים/ טבעוניים, למצוא “תחליפי בשר”, מוצרים מעובדים אלו מכילים כימיקלים/ חומרים משמרים, לעיתים תוספת גלוטן ועוד. מוצרים אלו מוסיפים רעלים לגוף וכמעט שאינם מעניקים לגוף דבר חיוני.
לעומת זאת שיפודי ירקות+ פטריות, סלט חומוס, מגוון ירקות, קציצות “על האש” העשויות מקטניה וירק, יפנקו ויעניקו את הראוי לנו.
חג עצמאות שמח ומחייך לכולם.

לשיתוף: