עשבי התיבול – בית מרקחת של הטבע

פנים רבות למזון. כשאני מלמדת על המזון המזין אותנו, לעיתים אני שומעת משפטים כמו “צריך לשנות את המטבח”, “לשנות את החיים”…, ברגעים אלו אני גם מזכירה את המאכלים העדתיים, נכונה האמירה שיש מאכלים מסורתיים גם עם הרבה סוכר, אך ברוב התבשילים מעבר לכך שנהגו לבשל אותם טריים ולא עם חומרים משמרים של “אוכל בדקה במיקרו”, יש בהם שימוש בהרבה עשבי תיבול.
עולם מופלא שנותן לנו “טעם לחיים” ומזון שמזין את החיים שבנו.
כיום נשארו לרוב שמות המאכלים העדתיים (מסורתיים), אך במקום עשבי תיבול טריים ניתן למצוא כאלה קפואים (בקוביות לדוגמא) עם חומרים משמרים, אבקות מרק, לימון משומר, שום בקוביות ושאר “סינטטיים” – הם ואחרים הגורמים שהפכו את המזון של המטבח המסורותי מבריא ומזין למזיק.
לא כל צמחי המרפא הם גם צמחי תבלין אך רבים מצמחי התבלין גם צמחי מרפא.
מי הם עשבי התיבול?
בחקירת תולדות האדם לומדים כי נהג ללקט צמחים שונים למאכל ומחיה. חיפש טעם, שובע וכן מרפא מאותם צמחים. כך גם נלמדים “תרופות הסבתא” שנאספו עם השנים מאותם התנסויות מפלאי הטבע “צמחי המרפא”, שכן בטבע ומה שצומח בו עבורינו יש גם את התשובות להקלה וריפוי- לסטרס, חולי, פציעה כאב ועוד.
עשבי התיבול Culinary herbs ועשבי המרפא Medical herbs הם חלקי הצמח בהם משתמשים בשל סגולותיהם הארומטיות. לבד מתיבול המזון, שימשו העשבים בסיס לכל הטיפול הרפואי, עד שפותחו התרופות הסינטטיות במאה ה-19. כיום עדיין נמצאים העשבים ב 40% מתרופות המרשם. נוסף על השימוש בהם לתיבול ולמרפא הם משמשים למגוון מטרות כגון: הכנת משקאות כמו תה, חומרי ריח, ייצור בשמים ומוצרי קוסמטיקה
שונים. ב 2001 פורסם מחקר שבדק פעילות נוגדת חמצון של 27 עשבי תיבול טריים: אורגנו, מרווה, נענע, תימין, מליסה, רוזמרין, שמיר, תימין לימוני ועירית. בכולם נמצאה פעילות נוגדת חמצון משמעותית, ועשבי התיבול הם מקור מוביל בנוגדי חמצון (=אנטיאוקסידנטים), בהשוואה לצמחים אחרים.
מחקר נוסף שנעשה בין השנים 2002-3 לגבי פעילות נוגדת החמצון בין כל קבוצות המזון הצמחיות: ירקות, פקעות, שורשים, פירות, קטניות, אגוזים ודגנים – מראה כי עשבי התיבול הם המובילים, קיים פער בסדר גודל של- פי 1000 לטובת עשבי התיבול.
דוגמא אחת להמחשה- סך האנטיאוקסידנטים (מילמול/ 100גר) באורגנו הוא: 137.5 לעומת תפוז 1.14
עשבי התיבול עשירים בויטמינים, מינרלים, כלורופיל ועוד פיטוכימיקלים, חלקם הם גם הנוגדי- חימצון שהזכרתי קודם, חומרים אנטי בקטריאליים, אנטי פטרייתים, אנטי דלקתיים, חומרים המגבירים את פעילות מערכת החיסון, חומרים המסייעים במניעת סרטן, לב וכלי דם, וכמו כל דבר שלם בטבע כל החומרים פועלים בסינרגיה מושלמת בינהם. בנוסף אנו מקבלים מעשבי התיבול סיבים תזונתיים לדוגמת האינולין. סיבי האינולין הם סיבים תזונתיים מסיסים בעלי מתיקות עדינה, כ- 10% מהמתיקות של סוכר, המשמשים לשם הפקת מספר תוספי סיבים מסחריים. האינולין מגדיל ספיגת סידן ומגנזיום ומעודד התרבות של אוכלוסיית החיידקים הטובים במעיים.
“על קצה המזלג” דוגמאות מעולם עשבי התיבול, כיצד תורמים לנו?
פטרוזיליה- מאזנת לחץ דם, מנקה כלי דם ומקלה על נפיחות של ורידים, מכילה נוגדי חימצון כדוגמת ויטמין E,C, A, חומצה פולית ועוד. טובה לריפוי מחלות של כלי הנשימה. אכילת פטרוזיליה מסלקת ריחות רעים מהפה והנשימה,מונעת היווצרות אבנים בכליות ועוד.
אורגנו- טעם האורגנו המאופיין אינו רק טעם אלא לעשב תיבול זה סגולות רפואיות שמתאימות למשל ל: מערכת העיכול- קנדידה, הליקובקטר פילורי, תולעים,פרזיטים, קשיי עיכול. מערכת הנשימה- גודש, נזלת, סינוסיטיס, ליחה, ברונכיטיס ועוד., העור- נשירת שיער, פטריות, מערכת הרבייה- פטרת הנרתיק.
רוזמרין- מקל על כאבי ראש ומגרנה, מחיש את הופעת המחזור, מחזק שרירים, מסייע בבעיות עיכול, עוצר דימום, מעודד הזעה, משפר זיכרון ומחשבה (מריחת שמן רוזמרין על המצח יכולה לעזור בזמן למידה או דרישה לריכוז), שטיפת הראש והשיער בתה רוזמרין מפחית הפרשה שומנית מהקרקפת וטובה לסובלים מעור שומני וקשקשים.
סרפד- עשיר בברזל, אבץ וויטמינים, מומלץ למצבי אנמיה, דלקות שלפוחית השתן, דלקות פרקים, עייפות, הריון, לפני לידה וכן אחרי לידה, לא מומלץ לבצקות על רקע כלייתי ולבבי!
למצבים אלו מומלץ להכין גם חליטת תה מסרפד.
מבחר עשבי התיבול וכן גם השפעותיהם על הבריאות רבים מאוד.
הרבה מאוד טיפים יש הקשורים לעשבי התיבול/ המרפא והשמנים המופקים מהם, למשל להקלה על כאב ראש מומלץ למרוח על המצח וברקות-שמן אתרי מנטה (peppermint).
מתכון למטבל עשבי תיבול עשיר ופשוט להכנה: לטחון במעבד מזון- צרור פטרוזיליה, צרור כוסברה, עגבניה, שום, לימון סחוט, שמן זית מעט, מעט מלח ופלפל.
מטבל עשיר שניתן לצרף בהגשה לכל תבשיל וסלט וגם כתוספת לכריך.
האדם מעצם היותו שונה מאחד לשני יש שלא יתאימו להם עשבי תיבול מסויימים, למשל לסובלים מריפלוקס כתוצאה מהיחלשות סוגר הוושט- ספינקטר מומלץ לא לצרוך נענע.
העשירו מרקים, תבשילים וסלטים בעשבי תיבול, כך תעשירו את הטעם וכן תקבלו מרפא לגוף.

לשיתוף: