שיבולת שועל – נעים להכיר

רבות אני מזכירה את השיבולת שועל בקבוצות ובטיפול פרטני.
בואו נכיר אותה יותר לעומק-
דגן מבורך ולו תועלות רבות לבריאותינו.
ראשית מכילה כ-15% חלבון, עשירה בויטמינים מקבוצה B, E, A ו K-,
עשירה במינרלים: אשלגן, מגנזיום, ברזל, אבץ.
עלולה להכיל שאריות גלוטן בגלל מקום הגידול שנמצא לרוב סמוך לשדות החיטה.
שיבולת שועל אינה מכילה גלוטן במבנה שלה וכיוון שהגלוטן שנמצא בחיטה, שעורה, שיפון וכוסמין מתגלה כמזיק לבריאות רבים מאיתנו, גם אם לא חולים בצליאק, שיבולת השועל נפלאה למי שרוצה להוריד שכיחות גלוטן בתפריט היומי.
שיבולת שועל עשירה בסיבים תזונתיים ובשנת 1995 מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר לכתוב התוויה בריאותית ע”ג האריזה של שיבולת השועל האומרת כי :
“סיבים מסיסים משיבולת השועל כחלק מדיאטה דלה בשומן רווי
וכולסטרול יכולים להפחית את הסיכוי לחלות במחלות לב”
שיבולת שועל הינה בעלת אינדקס גליקמי נמוך, זאת אומרת עליית סוכר איטית ומתונה בדם לאחר אכילתה, נתון חשוב לסוכרתיים, ירידה במשקל ועוד.
מחקרים רבים נעשו על השיבולת שועל והשפעתה המטיבה,
שיבולת שועל הוכחה באופן עקבי מזה 50 שנה כמפחיתה HYPERLINK “http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4074262,00.html” \t “_blank”כולסטרול. שיבולת שועל, סובין שיבולת שועל וקמח שיבולת שועל מכילים את הסיב המסיס בטא-גלוקן, ולו נותנים את עיקר הקרדיט בהורדת הכולסטרול. סיבים מסיסים פועלים על כולסטרול בעיקר על ידי קשירת הכולסטרול אליהם במערכת העיכול והוצאתו החוצה דרך הצואה. כך פחות כולסטרול מגיע לזרם הדם. המחקרים מצאו שאפילו צריכה ממוצעת של שלושה גרמים סיבים מסיסים משיבולת שועל ביום, כמות שניתן להשיג בקלות מקערית דייסת שיבולת שועל, מפחיתה את רמות הכולסטרול הכללי ב-23%-8%.
לשיבולת שועל השפעה מטיבה ומזינה על מערכת העצבים ומכאן גם להפרעות קשב וריכוז, בעיות שינה, סטרס, השפעה טובה על מערכת העיכול.
שיבולת שועל מכילה חומצה סאליצילית, כמו עץ הערבה שמהווה את המקור לייצור האספירין, לפיכך משמשת לייצור של משחות המיועדות לטפל במצבים דלקתיים בעיקר בשימוש חיצוני.
לשיבולת שועל ישנה השפעה טובה על רמות הסוכר בדם לסוכרתיים וכן למניעת סוכרת,
נחקרו עוד מרכיבים חשובים כמו הפוליפנולים, קבוצה גדולה של מרכיבים שנמצאים בצומח, הקיימים גם בשיבולת שועל ומשמשים בין היתר כנוגדי חימצון ומפחיתי דלקת.
ההמלצה היא לגבי שיבולת שועל גסה או דקה ולא הקוואקר המהיר להכנה שנמכר לרוב בקופסאות.
בהרבה מקרים ניתן להחליף במאפים קמח, בסובין שיבולת שועל ובכך להעלות את ערכם התזונתי והשפעתם הבריאותית. ניתן להכין משיבולת שועל גסה דייסה, להוסיף בעוגות, עוגיות, פשטידות, מרקים.
המלצה חמה, להכין מגרעיני שיבולת שועל שלמים שדומים במראם לאורז, קיימים במדפים של הדגנים, תבשיל עם בצל, כרישה, שום, מעט רוטב סויה, מעט כמון ומיורן, תבשיל מזין, טעים, משביע ולכן עוזר גם בירידה במשקל.

לשיתוף: